30-11-2014 09:45 Bladella 9 Marvilde 8 Kanen, Bart… (+1) 1-1

GBL is tevreden

Al aan het begin van de week was duidelijk dat we vandaag weer ons best moeten doen om een volwaardig elftal op de been te krijgen. En door verlate blessures wordt het op de vroege zondagmorgen extra moeilijk. Toch is GBL er opnieuw in geslaagd om vier gegadigden te vinden die ons vandaag uit de brand willen helpen. Bij voorbaat dank aan Job Minten, Koen Wijnen, Nick Schilders en Jens Mariën voor hun bijdrage. De luxe door hun deelname is zelfs dat we ook nog een wissel hebben.

Al met al is het natuurlijk jammer dat je niet wekelijks met je eigen team kunt spelen, maar het voordeel is dan weer wel dat de gemiddelde leeftijd van het team dat wel aan de start verschijnt gestaag daalt. Opmerking van vaste supporter Pa Wielen is raak: nagenoeg alle spelers boven de twintig zijn geblesseerd! Mukkes is na Nestor de oudste speler op het veld. Het moet niet gekker worden.

Afijn, er staat in ieder geval een representatief elftal op het veld dat gedreven is om onze tegenstander van vandaag een flink pak slaag te geven. Marvilde is de opponent die eraan zal moeten geloven. Aangezien zij ook een blauw tenue hebben spelen wij voor de gelegenheid in het oranje. Een extra stimulans of een slecht voorteken (gezien de resultaten van het andere oranje)? Als een rode lap op een stier verschijnt dan ook nog eens de scheids van dienst in een geel-zwarte outfit. Ingrediënten genoeg om super gemotiveerd het duel aan te gaan, zou ik zo zeggen…
Aldus geschiede. We gaan vanaf het eerste fluitsignaal in de aanval en creëren volop kansjes. Marvilde wordt vakkundig teruggedrongen op eigen helft en moet zich beperken tot een enkele counter. En zoals wel vaker dit seizoen is gebeurd, is meteen de eerste de beste keer dat ze voor ons doel komen meteen raak. Een scherpe voorzet zeilt over onze verdediging heen en de spits van Marvilde kan de bal in één tijd tegen de touwen achter Nestor jagen: 0-1.
Vette pech, maar we laten het er niet bij zitten. Met al zijn tactisch vernuft heeft GBL gezien dat de voorzetten vanaf de rechterflank van Marvilde het gevaar voor ons doel stichten. Door een omzetting in onze defensie (Bax naar het centrum en Kraaij2 op de backplaats) wordt de angel uit de aanval van Marvilde gehaald. Kraaij2 heeft zijn tegenstander in zijn zak en voorkomt dat er nog gevaarlijke voorzetten komen. We kunnen ons met een gerust hart dus weer op de aanval richten. Zo gezegd, zo gedaan. De kansen rijgen zich aaneen. Spitsen Koen Wijnen en Sterretje worden continu in stelling gebracht. Wij krijgen verschillende 100% kansen maar telkens is de keeper van Marvilde nog een sta-in-de-weg. Onze druk op het vijandelijke doel wordt echter zo groot dat een doelpunt niet uit kan blijven. Nog voor rust hebben we dat gerealiseerd. De goed spelende Mukkes geeft een perfecte bal diep op Sterretje. Beheerst legt Sterretje na het bereiken van de bal het leder breed op de mee op gekomen Koen Wijnen. Koen weet deze op een presenteerblaadje aangeboden kans op koele wijze af te ronden: 1-1, zijn eerste doelpunt nadat hij zijn voetbalschoenen uit de wilgen heeft gehaald waar hij ze een aantal jaar geleden had aangehangen.
Ondanks goede pogingen van Jens – hij raakt tot tweemaal toe de paal – gaan we rusten met deze gelijke stand.

Voor het tweede bedrijf wil GBL nog meer op de aanval gaan spelen. Met het inbrengen van TwanSam gaan we met drie spitsen spelen. Als extra stimulans stelt GBL bij winst ook nog een bakje bier in het vooruitzicht. Het spelbeeld is hetzelfde als in de eerste helft: wij produceren veel aanvallen waarop even zo vaak de verdediging en de keeper van Marvilde een antwoord heeft, Marvilde komt er met enkele counters af en toe voorzichtig uit maar kan niet meer gevaarlijk worden. Het enige gevaar wordt veroorzaakt door ons zelf. Nestor heeft nog maar weinig te doen gehad en besluit de uitdaging aan te gaan om na een terugspeelbal de spits van Marvilde te gaan passeren. Had ie beter niet kunnen doen (of wil hij al cadeautjes uitdelen?) maar gelukkig voor hem en voor ons loopt dit goed af.
Ondanks alle goede kansen blijft een tweede doelpunt uit. Een vrije trap van Jens belandt wederom op de paal, een schot van Wielen mist het doel op een paar meter, een solo van Jens door de verdediging heen eindigt in een schot voorlangs, etc., etc.
Naarmate het einde van de wedstrijd nadert gooien we alles op de aanval om met een uiterste inspanning alsnog de drie punten in Bladel te houden. De krachten beginnen echter weg te vloeien en de vermoeidheid begint toe te slaan. Bij Mukkes is de pijp helemaal leeg en het enige wat hij nog kan doen bij een uitbraak van Marvilde is aan de noodrem trekken. Een gele kaart is het gevolg. Een goede wedstrijd beëindigt hij hiermee voortijdig.

Ondanks al onze inspanningen moeten we na het laatste fluitsignaal genoegen nemen met een puntendeling. Voor Marvilde voelt dat als een puntje gewonnen, voor ons als twee verloren. Hoe dan ook, we hebben vandaag – mede met behulp van onze gastspelers – een goede wedstrijd op de mat gelegd. Ondanks het gelijke spel verschijnt er toch een kistje gerstenat op tafel: GBL is tevreden.

Proost!
Door: Jos Cosijns , 30-11-2014 00:00