28-09-2014 09:45 Bladella 9 UNA 13 Dirkx, Toon 3-2

De eerste drie

Twee wedstrijden onderweg in deze competitie en nog steeds geen officiële punten op de teller. Daar gaat vandaag verandering in komen, althans als het ligt aan de technische staf van HNN. UNA is vandaag de tegenstander die we naar de slachtbank zullen leiden. Gezien de smalle selectie die we op dit moment hebben moeten we opnieuw beroep doen op een gastspeler. Ditmaal is dat Remco Janssen. Hij begint op de bank want hij moet zich enigszins sparen van zijn coach omdat hij met zijn eigen team vandaag ook nog een pot moet voetballen.

We mogen vandaag op het hoofdveld aantreden; groot en breed veld, dus er kunnen veel meters gemaakt worden, iets wat we wel kunnen toevertrouwen aan onze jonge spelers. Maar als de tegenstander uit Zeelst het veld betreedt, slaat de hoop om in twijfel. Ook ditmaal hebben we een opponent waar de gemiddelde leeftijd de dertig niet haalt! Zij zullen dus ook wel een goed loopvermogen hebben.

Zonder Roykuh vangen we de wedstrijd aan. Roykuh meldt zich pas kort voor het eerste fluitsignaal in de dug-out. Hij is niet gewekt door zijn vriendin…..de wekker. En gezien het schuim wat af en toe nog voor zijn ogen klotst, heeft het feestje van gisteren avond zijn uitwerking niet gemist. Zelfs een vlag langs de zijlijn omhoog steken kost hem al teveel energie. Lekker uitpitten op de bank dan maar!
Op het veld wordt ondertussen in het geheel niet gepit. We zijn voortvarend van start gegaan en al snel zijn de eerste kansen te noteren. De schoten van Del Piero en TwanSam geven echter nog niet het gewenste resultaat.
Ook UNA weet een aantal kansen te creëren, maar dan hebben wij altijd Nestor nog die erop gebrand is zijn doel vandaag schoon te houden. Een van de schoten van UNA duikt Nestor met een prachtige zweefduik geweldig mooi uit zijn ‘slechte’ hoek. Hij is daar zelf zo content mee dat hij in de rust meldt dat die weergaloze actie wel een vermelding in dit verslag verdient. Normaal gesproken worden verzoekjes niet in behandeling genomen, maar ditmaal was de redding zo mooi dat hiervoor een uitzondering wordt gemaakt – afrekenen doen we later wel, Nestor!
Na een half uur krijgen wij een vrije trap op ongeveer 25 meter van het vijandelijke doel. Mukkes eist de bal op en legt hem klaar, terwijl de keeper van UNA een muurtje metselt. Had hij net zo goed niet kunnen doen want Mukkes lepelt de bal er met gemak overheen. De keeper ziet het leder laat aankomen en schat de bal volkomen verkeerd in. Daar waar hij denkt dat de bal ook over zijn doel zal vliegen, ploft deze tot verbazing van alles en iedereen achter hem tegen het net. Zo staan we volkomen onverwacht ineens op voorsprong: 1-0.
UNA doet en na deze prachtige vrije trap een schepje bovenop. Af en toe is dat op het randje, want menigmaal wordt een gevaarlijke sliding ingezet, hier en daar een gestrekt beentje vooruit stekend of een velletje meepikkend. Gelukkig heeft de man in het zwart in zijn debuutwedstrijd op de zondagochtend er goed de kijk op en treedt hij telkens daadkrachtig op.
Ook wij laten ons door het fysieke spel van UNA niet van de wijs brengen. We blijven rustig van achter uit voetballen en bouwen telkens weer mooie aanvallen op. Eentje daarvan wordt vlak voor rust naar schoonheid beloond. Het is Mukkes, toch al in de wolken door zijn mooie doelpunt, die op onze achterlijn beheerst de bal van de schoen van zijn tegenstander plukt. Hij geeft vervolgens de bal mee aan de opstomende Kraaij2, die op zijn beurt Sterretje vogelvrij ziet lopen. Kraaij2 geeft met buitenkant schoen de bal met een prachtige curve precies in de voeten van Sterretje die vervolgens alleen op de keeper van UNA af kan stormen. Sterretje houdt zijn zenuwen in bedwang en stuurt met een kleine schijnbeweging de keeper naar de korte hoek en deponeert met een mooie schuiver de bal in de verre hoek: 2-0 Prachtig!

Ook na de thee komen wij direct goed uit de startblokken. Met resultaat! Het is Wielen die de bal onderschept en met een mooie crosspass Sterretje op rechts diep stuurt. Als deze bij de bal is gearriveerd, geeft hij hem meteen voor het doel richting de inlopende TwanSam. Beheerst loopt TwanSam de bal bij de tweede paal binnen, de keeper van UNA kansloos en balend achter zich latend. Bij een 3-0 voorsprong lijkt de wedstrijd wel gespeeld. Het spel golft wat op en neer waarbij de beste kansen voor ons zijn. Goed keeperswerk en onzuivere vizieren voorkomen echter dat we onze voorsprong verder uit kunnen bouwen. Als wij dan vervolgens een overtreding maken op onze zestien en Nestor zijn handen net niet genoeg achter het harde schot om de muur heen kan krijgen, staat het ineens 3-1, waar het wellicht al 5-0 had moeten staan. Wordt het toch nog spannend, want UNA begint weer een beetje hoop te krijgen. De marge wordt zelfs teruggebracht tot 1 doelpunt verschil als een schot op de lat in tweede instantie alsnog binnen wordt gewerkt: 3-2.
Met nog een minuut of tien op de klok is het zaak achter alles dicht te metselen en de wedstrijd professioneel uit te spelen. En zo kunnen we na het laatste fluitsignaal van de goed leidende man in het zwart tevreden de eerste officiële overwinning van dit seizoen bijschrijven. UNA, teleurgesteld als ze zijn, aast direct op revanche en nodigt ons meteen uit voor de terugwedstrijd met de mededeling dat ze ons thuis op dezelfde manier zullen terugpakken….
Wie dan leeft die dan zorgt, nu is het eerst genieten van deze welverdiende zege.
Voor het behalen van een kampioenschap zijn veel punten nodig en wellicht zijn dit hiervan de eerste drie.
Door: Jos Cosijns , 29-09-2014 00:00