07-09-2014 09:45 Bladella 9 Unitas'59 9 0-4

Wij zijn er klaar voor!

Vandaag staat er opnieuw een bekerwedstrijd op het programma. Winnen we, dan zijn we door, verliezen we dan kunnen we ons volledig concentreren op de aanstaande competitie. Aangezien de spoeling binnen ons team dun is en de bekerwedstrijden gezien moeten worden als veredelde oefenwedstrijden staan we voor een dilemma. Doorgaan in de beker geeft extra wedstrijden en daar zitten we met slechts 13 beschikbare spelers niet echt op te wachten. Maar om nou met opzet een wedstrijd verliezen….dat gaat er natuurlijk ook niet in.
Toch zetten we onze zinnen liever op de competitie en daarom worden uit voorzorg de niet geheel fitte spelers aan de kant gehouden, al vraag ik me daarbij af of een ‘houteren kop’ valt in categorie blessure.

Om aanvulling te krijgen op de 13 beschikbare spelers wordt naarstig gezocht naar nog meer vers bloed voor Het Nieuwe Negende. En zowaar lukt dat ook nog. Nog net voor het sluiten van de transfermarkt is een buitenlandse kracht aangetrokken. Vanuit Italië komt Samuel Damir de gelederen van HNN versterken. Samuel is geen bikkelharde catenaccio verdediger, maar een elegante spits met veel drive om zijn tegenstander met sierlijke bewegingen te passeren, al moet hij nog wel even wennen aan het feit dat de tegenstander hier ook zijn been mag uitsteken.

We hoeven niet bang te zijn dat we met twee vingers in de neus deze wedstrijd gaan winnen. Sterker nog, Unitas ’59, tegenstander van vandaag, neemt direct de overhand en laat er geen twijfel over bestaan wie de baas is op het veld. Alleen in de eerste 10 minuten gaat het spel gelijk op. Daarna is het Unitas dat de meeste kansen weet te creëren. Nadat de bal over onze verdediging heen is gelegd, moet Nestor er aan te pas komen om met een katachtige reflex te een achterstand te voorkomen.
Het enige wat wij in aanvallend opzicht daar tegenover kunnen stellen is een afstandsschot van Wielen dan de dwarsligger raakt……van het vangnet wel te verstaan.
Ondanks dat GBL vooraf een opstelling heeft gemaakt, gaat iedereen ineens op een andere plaats lopen. Onze rechtsback loopt ineens linksbuiten, de rechtshalf vindt zichzelf terug op de linksback positie en onze voorstopper meldt zich als rechtsbuiten. Een en ander komt natuurlijk ons spel niet ten goede. Unitas weet hiervan te profiteren. Na knullig balverlies kan men van afstand op het doel schieten wat Nestor staat te verdedigen. Maar op dit schot heeft hij geen kans en de bal zeilt derhalve over zijn hoofd het doel in: 0-1.
Het is de eerste keer dat we in dit prille seizoen op achterstand komen. We lijken hier wel een beetje van slag te geraken, want in no-time ligt ook nummer twee achter Nestor in het netje.
Het is dat Nestor nog af en toe attent reageert, anders had was direct daarop bij de volgende aanval ook het derde doelpunt een feit geweest. Nu weet Nestor na een foutieve terugspeelbal zijn tegenstander zoveel schrik aan te jagen dat deze voor open doel slechts tegen de lat aan kan schieten. Toch laat een derde doelpunt niet lang op zich wachten. Opnieuw verdwijnt een afstandsschot, ditmaal onder Nestor door in het doel: 0-3.

Met wat omzettingen tijdens de theepauze weet GBL de rust in het team terug te brengen. Iedereen blijft in het tweede bedrijf op zijn positie voetballen en dat komt het spel ten goede. We krijgen zelfs enkele kansjes. Mukkes en wat later Roykuh weten een schot op het vijandelijke doel te produceren, zonder het gewenste resultaat. Mooiste kans is weggelegd voor gastspeler Roy van Meel. Na een voorzet van Wielen neemt Roy de bal ineens op zijn slof. Het leder zeilt richting de kruising maar met een uiterste inspanning ranselt de keeper van Unitas de bal nog uit zijn doel. Unitas laat aan de overzijde zien hoe je wel een doelpunt moet maken. Kraaij2 is nadat hijzelf een keer is geraakt uit op revanche. Met een onbesuisde actie veroorzaakt hij op een meter of twintig van ons doel een vrije trap. Deze wordt door Unitas zó slecht genomen dat in eerste instantie iedereen weigert om de bal aan te raken. Zo komt het ronde vod bij de tweede paal ineens voor een Unitas aanvaller te liggen en die tikt kinderlijk simpel de 0-4 binnen. Nestor had vooraf al aangegeven dat hij een weekje op visvakantie zou gaan. Hij had echter niet verwacht dat hij vandaag al zou kunnen starten met vissen.
Na dit vierde tegendoelpunt gelooft Unitas het wel. De buit is binnen en wij zijn niet bij machte om nog iets terug te doel, tenminste voetballend gezien… Onze nieuwe buitenlandse aanwinst laat zich aan het slot van de wedstrijd nog even op z’n Italiaans gelden. Gefrustreerd als hij is over telkens buitenspel staan, het mislukken van al zijn acties en na het voorbeeld van Kraaij2 gezien te hebben, zet hij een dusdanig stevige sliding op zijn tegenstander in, die alleen maar beloond kan worden met een gele prent. 10 minuten afkoelen maar! Dat zijn tevens de laatste minuten van de wedstrijd waarin niets noemenswaardigs meer gebeurt.

Al met al heerst er ondanks deze terechte nederlaag na afloop toch een positieve stemming. Ondanks het feit dat we aan elkaar moeten wennen qua karakter, taal, voetbal, enzovoort, zit er veel potentie in HNN. Het beker-sprookje is ten einde maar volgende week start de nieuwe competitie. Wij zijn er klaar voor!
Door: Jos Cosijns , 07-09-2014 00:00