07-12-2014 09:45 Bladella 9 Brabantia 8 1-4

Ayó Bax

Op deze gure zondagochtend beginnen we met de terugronde van de competitie. We krijgen vandaag Barbantia op bezoek. Van het eerste duel kunnen we ons nog herinneren dat de mannen uit Strijp een aardig potje kunnen voetballen. Om hieraan de juiste tegenstand te bieden is GBL weer te veld geweest voor het ronselen van spelers. Om een representatief elftal op de been te krijgen kunnen we vandaag een beroep doen op niemand minder dan Elvis Junior, Berry van der Heijden en good-old Henrie Kneefel.

Vanaf vandaag kunnen we tevens een permanente versterking aan ons team verwelkomen. Joris Spooren komt voor de rest van dit seizoen ons team versterken. Eindelijk komen we qua spelersaantal in de regionen dat we geen (of in ieder geval minder) beroep meer hoeven te doen op spelers uit andere teams. Niet dus! Want vandaag nemen we afscheid van Bax. Hij gaat voor een half jaartje op Curaçao met zijn ballen in de zon liggen (zelf noemt hij dat overigens ‘werken’). Zo ruil je de ene goede kracht in voor een andere.

Qua veldbezetting was het vandaag weer puzzelen voor GBL: gastspelers moeten op hun favoriete posities worden gezet en daar omheen moeten de eigen teamleden worden opgesteld. Toch lijkt het ook vandaag weer redelijk gelukt om de juiste verhoudingen te vinden. De eerste aanvallen zijn in ieder geval voor ons. Als snel blijkt echter dat Brabantia eerst de kat uit de boom heeft gekeken en ons heeft laten uitrazen om vervolgens zelf een aantal gevaarlijke aanvallen op te zetten. Het is aan Nestor te danken dat we niet snel op achterstand komen. Vandaag is hij niet van plan om – net als afgelopen donderdag – cadeautjes weg te geven. Met enkele katachtige reflexen (en dat voor iemand van achter in de 60) houdt Nestor zijn doel tot tweemaal toe schoon.
Voor het publiek is het een aantrekkelijke wedstrijd om te aanschouwen. Het eerste half uur golft het spel op en neer met aan weerszijden een aantal grote kansen. Zo weet TwanSam na een prima voorzet van Joris een bal die tussen de vijandelijke keeper en de verdediging blijft liggen net niet binnen te werken en vliegt een schot van Roykuh uit een corner rakelings over het doel.
Aan de andere kant doet ook Brabantia z’n best om niet te scoren. Nadat hun aanval door onze verdediging heen is geslalomd, krijgt hun spits het voor elkaar om op een meter voor een volledig vrij doel de bal tegen de lat te plaatsen.
Dan wij weer. Ditmaal een schuiver van Roykuh die naast gaat. Even later is het Sterretje die diep gestuurd wordt. Enige redmiddel voor Brabantia om Sterretje het scoren te beletten is om hem van achter neer te halen. Het komt de dader op een gele kaart en 10 minuten rust te staan. De vrije trap die op de overtreding volgt levert niets op.
Met 10 man is het toch Brabantia dat als eerste de nul van het scorebord af haalt. Een vrije trap wordt door onze complete verdediging gemist en eenvoudig achter een kansloze Nestor binnen gewerkt: 0-1.
Door de onverwachte achterstand raken we een beetje van slag. In paniek geven we kort na de achterstand ietwat onnodig een corner weg. Altijd gevaarlijk voor ons en dat blijkt ook ditmaal. De voorzet vanaf de hoekvlag wordt zelfs door een van onze eigen spelers (ter compensatie van een redactioneel foutje in het vorige verslag zal ik op verzoek van de harde supporterskern zijn naam niet noemen) de bal in eigen doel gewerkt. In no-time kijken we tegen een 0-2 achterstand aan. Balen!
Toch is het nog steeds niet zo dat we geheel kansloos zijn. Nog voor rust krijgen we een uitgelezen mogelijkheid om de aansluitingstreffer te maken. Het is Sterretje die vrij voor de keeper komt te staan maar ondanks dat links en rechts voldoende ruimte is om het net te raken, mikt hij de bal recht op de goalie van Brabantia.

Tijdens de thee zet GBL een en ander om: twee spitsen en vier middenvelders moeten er in het tweede bedrijf voor zorgen dat we alsnog de punten in eigen huis houden.
De omzettingen lijken te werken want de eerste kansen na rust zijn voor ons. Een snelle uitbraak eindigt via TwanSam op de keeper, een inzet van Roykuh na een corner gaat via de keeper achter en de nieuwe corner wordt door TwanSam naast gekopt. Ook het doorzetten van laatste man Wielen tot de achterlijn van Brabantia en de voorzet daarna op Henrie Kneefel wordt niet omgezet in een doelpunt. Het schot van Henrie wordt gesmoord.
Brabantia laat zien hoe je wel een doelpunt moet maken. Een vlijmscherpe counter wordt middels een onzichtbaar schot voor Nestor direct omgezet in een doelpunt: 0-3.
En ook ditmaal zijn we even van slag en zorgt gepruts in onze verdediging ervoor dat ook de 0-4 een feit is.
Inmiddels is onze jongste aanwinst Joris rijp voor een wissel. Niet zozeer omdat hij moegestreden is maar omdat hij niet meer kan lopen vanwege de blaren op zijn voeten. Kan overigens ook niet anders als je de kleur van zijn schoenen bekijkt. Daar krijg je al blaren van nog voordat je ze aan hebt getrokken!
Ondanks de grote achterstand blijven we nog steeds ons best doen om een doelpuntje te scoren. Over de linkerkant gaat Berry van der Heijden nog maar eens diep. De voorzet wordt door TwanSam op de lat gekopt. In de rebound werkt Elvis alsnog het welverdiende doelpuntje binnen: 1-4.
Uiteindelijk geraken we niet dichter bij een puntje. Na het laatste fluitsignaal blijkt dat ons eerste doelpunt ook tevens het enige is geweest.

Ook vandaag hebben we weer een wedstrijd gespeeld waar we niet eens zo slecht gevoetbald hebben maar onszelf weer eens niet beloond hebben. Voor de winterstop hebben we nog één kans om dat wel te doen. Daarna kan iedereen genezen van alle pijntjes en blessures zodat we topfit het nieuwe jaar in kunnen gaan. Dan moeten we daar de punten maar gaan pakken. Zonder Bax, want daar gaan we nu afscheid van nemen onder het genot van een pintje. Masha danki Bax et Ayó!
Door: Jos Cosijns , 09-12-2014 00:00