23-11-2014 14:00 DVS 7 Bladella 9 Rijnen, Ronald 4-2

Geen tijd voor een voetbalwedstrijd

Ongelooflijk! Je bent een lager senioren team en dan moet je een competitiewedstrijd om 14:00 uur in de middag spelen. Da’s toch geen tijd voor een voetbalwedstrijd! Wie zit daar nu op te wachten! In ieder geval niet een aantal spelers van HNN want door uiteenlopende smoe… omstandigheden moet GBL opnieuw een beroep doen op spelers elders uit de vereniging. Ditmaal zijn er vier stuks nodig om een representatief elftal op de been te krijgen op de late zondagmiddag: Job Minten, Jacques Lopes Cardozo, Willem Wijnen en Junior Elvis zijn de bereidwilligen die het achttal van HNN deze bijna zomerse namiddag completeren.
Afijn, dan kan niemand zich meer verschuilen achter een kater van gisteren avond. Tegen de tijd dat er afgetrapt moet worden is de alcohol al lang opgedroogd.

Nog even iets wat rechtgezet moet worden: The Nose blijkt geen Nose te zijn maar NoZZZe. Begrijpt u het nog? Ik ook niet, maar The Noze heeft er een trainingsshirt van zijn lief voor nodig om duidelijk te maken dat Nose dus eigenlijk altijd al Noze had moeten zijn. Waarvan acte.

Vandaag is DVS de tegenstander en gezien de leeftijden die ik op het wedstrijdformulier tegenkom, zou iedereen opa of overgroot-opa tegen Nestor kunnen zeggen: er komt er geen eentje boven de twintig jaar uit. Hoeft voor ons op zich geen probleem te zijn, want ze staan onder ons op de ranglijst en daarbij zijn wij nog in de winning mood na de overwinning op de gewezen koploper van vorige week.
Aan het begin van de wedstrijd lijkt het er allemaal goed uit te zien. De eerste kansen zijn voor ons. De gelegenheidskeeper van DVS weet echter zijn doel schoon te houden. Bij het missen van de kansen groeit het geloof bij DVS dat er vandaag iets te halen valt en na een kleine twintig minuten krijgen zij hiervoor hun eerste kans. Onze verdediging, vandaag compleet verbouwd door het grote aantal afwezigen wordt geleid door TwanSam. Niet gewend om in deze samenstelling te spelen wordt een onnodige vrije trap weggegeven. De voorzet uit de vrije trap wordt door iedereen gemist, behalve door de spits van DVS. Deze knalt de bal met een striemend schot boven het hoofd van Nestor in het doel: 1-0.
Door deze tegentreffer laten we ons gelukkig niet uit het veld slaan… Opnieuw trekken we ten aanval en opnieuw zijn er enkele goede kansen. Onze gastspelers Jacques, Willem en Job komen nog het dichtst bij een doelpunt. Het enige wat we echter verdienen is een corner. Ondanks een perfecte voorzet weet niemand in een blauw-wit shirt zijn hoofd tegen de voorbij vliegende bal te plaatsen. DVS pikt de bal op en gooit er een razendsnelle counter uit. Positioneel staat laatste man TwanSam wel goed, maar op snelheid heeft hij onvoldoende in te brengen om de aanval te stoppen. Op eenvoudige wijze wordt met een beheerste schuiver Nestor kansloos gelaten: 2-0.
Na deze tweede tegenslag zijn we een beetje de weg kwijt. Slordig uitverdedigen levert weer balbezit voor DVS op. Met een afstandsschot verdwijnt ook dit cadeautje – en het is nog niet eens Sinterklaas – achter Nestor: 3-0.
Waar is het goede voetbal van vorige week gebleven? Het lijkt erop dat we alleen maar lange ballen kunnen geven. Ik heb er zo’n twintig geturfd in de eerste helft en alle twintig bereikten ze alleen maar een tegenstander!

Tijdens de rust tracht GBL het tij te keren door de opstelling grondig te wijzigen: onze laatste man gaat in de spits spelen en de spits wordt laatste man. Onze tweede spits komt op het middenveld te lopen en Junior Elvis, die The Noze komt vervangen, neemt plaats in de voorhoede. Kortom, we gaan van 4-4-2 naar 4-3-3.
Al vrij snel in het tweede bedrijf lijken alle omzettingen tot het gewenste resultaat te leiden. Het is TwanSam die met een mooie voorzet Elvis in stelling weet te brengen. Ondanks dat het enige tijd duurt voor Elvis de bal onder controle heeft, krijgt hij toch de gelegenheid om het leder in de voeten van Willem te schuiven. Met een beheerst schot in de hoek, buiten bereik van de keeper, tekent hij de aansluitingstreffer op: 3-1.
Plots blijken we weer aardig te kunnen voetballen en rijgen de kansen zich aaneen. Jacques heeft een aantal prima mogelijkheden maar telkens is de goalie van DVS een sta-in-de-weg. Ondanks dat de doelman een veldspeler met keepershandschoenen aan is, weet hij zijn doel aardig schoon te houden. Het hoogtepunt beleeft hij door een vrije trap van TwanSam, die recht op de winkelhaak af vliegt, met een uiterste inspanning uit het doel te tikken.
DVS beperkt zich in deze fase alleen maar tot verdedigen en komt er slechts één keer uit. Prompt is het dat weer raak met een schuiver in de korte hoek. Het is om moedeloos van te worden. Speel je een goede tweede helft met legio aan kansen en valt het doelpunt toch weer aan de verkeerde kant: 4-1.
Het moet gezegd worden: ondanks de tegenslag blijven we toch op zoek naar meer doelpunten. Uiteindelijk wordt dat beloond. TwanSam vindt het net door een corner prima bij de tweede paal binnen te knikken: 4-2.
Al met al mag het spelen van een goede tweede helft verder niet baten. Er vallen in het verdere verloop van de wedstijd geen doelpunten meer.

Wanneer de goed leidende scheidsrechter blaast voor het einde van de wedstrijd, is het duister bijkans al begonnen met intreden. Ondanks het late tijdstip werd iedereen toch pas in de tweede helft wakker. En toen was het al te laat! De winst in de tweede helft was minder groot als het verlies in de eerste. Per saldo levert dat dan geen punten op. Dan volgende week toch maar liever weer om kwart voor tien voetballen. Niets ten nadelen van de ingehuurde spelers uit andere teams – waarvoor dank - maar bij voorkeur met spelers die vast HNN bemannen. Of hebben die om kwart voor tien ook geen tijd voor een voetbalwedstrijd?

Door: Jos Cosijns , 23-11-2014 00:00