09-11-2014 09:45 Bladella 9 Beerse Boys 9 Maas, Tom… (+1) 2-3

Strijdlust

We schrijven 9 november. Er brandt een heerlijk najaarszonnetje en ook de temperatuur is voor de tijd van het jaar met een graadje of vijftien erg aangenaam. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om voor een lekker potje voetbal de wei in te gaan.
Aangezien we weer met wat blessureleed en afmeldingen te kampen hebben, heeft GBL opnieuw een beroep moeten doen op een tweetal gastspelers. Ditmaal mogen Dirk Zumker en John van Gompel (ja ja, Aanvoerder komt nog eens proeven hoe aangenaam het was om in het negende te voetballen….) hun kunsten komen vertonen in HNN.

Na twee belabberde wedstrijden hebben we vandaag de kans ons te revancheren. Beerse Boys, onze tegenstander van vandaag, moet hiervan maar het slachtoffer worden. Zij staan op de ranglijst in punten gelijk met ons; ze moeten dus te kloppen zijn.
In tegenstelling tot vorige week zijn er meer fitte koppies te tellen in het kleedlokaal, al is er een tweetal dat met bleke koppies toch nog een katertje zit te verwerken. De ene weet nog niet dat hij leeft: hij is voor de zoveelste maal door zijn wekker heen geslapen en na een app-je op de automatische piloot naar de Smachtenbocht gekomen. De ander is door reverse-drinking een deel van de gisteren naar binnen gegoten alcohol onderweg naar het sportpark al kwijt geraakt. Er zijn enkele Red-Bulls voor nodig om beiden bij de les te houden.
Ondanks alles is bij aanvang van de wedstrijd te merken dat we er meer zin in hebben als vorige week. De eerste aanvallen zijn allen gericht op het doel van de gasten uit Middelbeers. De beste kansen zijn er voor een stuiterende Wielen. Eerst kan hij opkomen over de rechterflank en een schot op het vijandelijke doel lossen. De keeper van Beerse Boys is nog net in staat het mooie schot uit de kruising te tikken. Ook een tweede poging treft geen doel. Ditmaal geeft TwanSam een perfecte voorzet op Wielen die de bal in één tijd op doel schiet. De keeper is nu verslagen maar de het leder kan nog net voor de lijn worden weggewerkt door een verdediger. Ook een poging van TwanSam treft geen doel. Hij slalomt op aangeven van Wielen drie, vier verdedigers voorbij maar het uiteindelijke schot gaat voorlangs. Het had na deze 100% kansen binnen een kwartier zomaar 3-0 voor ons kunnen staan. Maar ja, daar heb je natuurlijk niets aan.
Pas na een kwartier volgt de eerste offensieve actie van Beerse Boys. De aanval wordt echter onschadelijk gemaakt door onze goed opgestelde verdediging. Met gastspelers Dirk en John is er rust in de laatste linie en natuurlijk is er altijd Nestor die het dreigende gevaar kan keren.
Toch moet GBL na een kleine 35 minuten een omzetting doen. Dirk wordt door onbeholpenheid van zijn tegenstander op een afstand van twee meter aangeschoten op een plaats waar je als man niet geraakt wilt worden. Dirk kan niet verder en wordt voor de rest van het eerste bedrijf op een bankje langs de zijlijn gezet om zijn ballen opnieuw in te laten dalen. Met een stem die twee octaven hoger klinkt als voor het incident piept Dirk er nog net uit dat zijn vriendin vanavond kan spelen met dingen die tweemaal zo groot zijn als normaal en ook nog eens in het blauw gekleurd.
Ondanks dit incident weten we toch onze concentratie te bewaren en blijven we redelijk voetballen. Door goed storen van John komen we op het middenveld weer in balbezit. Sterretje gelooft in de diepe bal die daarop volgt en bereikt het leder eerder als de uitgekomen keeper van Beerse Boys. Met een prachtige lob laat Sterretje de bal in het doel verdwijnen: 1-0.
Prima doelpunt, gezien de voorgaande minuten lijkt het vandaag wel goed te komen met een overwinning. Voor Beerse Boys is het echter een sein om er een schepje bovenop te doen en bij ons lijkt het na de voorsprong dat de energie ineens op is. Dat opgeteld leidt tot kansen voor onze tegenstander. Met resultaat! Eerst weet Nestor een hoge bal niet klemvast te vangen. De bal stuitert voor de voeten van een Beerse aanvaller die zich niet bedenkt en het buitenkansje eenvoudig binnen werkt: 1-1
Ook nummer twee valt nog voor rust. Tot driemaal toe geven we een corner weg. Bij de derde poging wordt het hoofd van de ongedekt staande spits van Beerse Boys gevonden en die knikt de 1-2 binnen.
Zo gaan we na een goed begin van de wedstrijd halverwege toch rusten met een achterstand. Balen!

Er is nog tijd genoeg om in het tweede bedrijf alsnog een goed resultaat uit de wedstrijd te slepen. Het geloof is er en ook de kansen rijgen zich aaneen. Zo had een schot van Roykuh beter verdiend als eindiging op de paal en ook een mooie boogbal van John verdwijnt net over het doel in plaats van erin. Doelpunten vallen echter niet.
Beerse Boys vindt het allemaal prima en verschijnt slechts sporadisch voor het doel van Nestor. Die ene keer dat ze dat in de tweede helft doel is het echter direct raak: 1-3, over effectiviteit gesproken.
De wedstrijd lijkt nu wel gespeeld. Ondanks goede pogingen van Wielen (schot op de keeper en een vrije trap die net onder de lat wordt weggetikt) blijft de aansluitingstreffer uit. Het is de scheids die eraan te pas moet komen om ons dichter bij een gelijkspel te brengen. Een onschuldige overtreding op TwanSam (of zakte hij van vermoeidheid door zijn hoeven?) wordt gepromoveerd tot penalty. Het is TwanSam zelf die dit cadeautje verzilvert: 2-3.
Ineens hebben we weer extra energie om alsnog een puntje uit het vuur te slepen. Een schot van Polish Pitbull op de lat komt nog het dichtst in de buurt. Aan de stand verandert echter niets meer.

Alhoewel we in het eerste kwartier de wedstrijd al in ons voordeel hadden kunnen beslissen is het uiteindelijk niet gelukt de punten in eigen huis te houden. Ondanks deze nederlaag heerst er toch enige tevredenheid. Vandaag is er tenminste strijdlust getoond. Nu leverde dat nog geen punten op, maar er is weer hoop!
Door: Jos Cosijns , 09-11-2014 00:00