06-04-2014 10:00 EFC 9 Bladella 9 1-0

Om te winnen moet je scoren

Het einde van een zwaar seizoen begint te naderen. Nog vier wedstrijden te gaan en dan zit het er alweer op. Onder deze vier wedstrijden zitten nog een aantal pittige potjes. Om vandaag maar eens te beginnen spelen we tegen gedeeld koploper EFC. Gezien de heenwedstrijd op de Smachtenbocht zijn we op voorhand niet geheel kansloos. Wel is duidelijk dat we in topvorm moeten zijn om EFC te kunnen verslaan. Maar ook vandaag moeten we het doen met een gehandicapt elftal en dus hebben we ook vandaag weer een gastspeler nodig om een elftal te kunnen vullen: ditmaal mag Jeroen Waterschoot zijn opwachting maken.

Het tactische concept van GBL leidt ertoe dat in het eerste bedrijf Slof zijn kunsten mag vertonen als vendelzwaaier langs de zijlijn. Briljant als dat zo bedoeld was, want al na 5 minuten is er consternatie alom en besluit de scheidsrechter maar eens aan Slof uit te gaan leggen dat je om buitenspel te kunnen staan toch echt op de helft van de tegenstander moet staan…
Op het veld zijn we ondertussen heer en meester. Aan niets is te zien dat EFC koploper is. De kansen zijn voor ons. Zo is er eerst een schot van Sterretje dat op de keeper eindigt en even later moet de bal door EFC van de lijn gekeerd worden nadat een voorzet van Bea gemist is door de keeper. Tot doelpunten leidt het echter niet. Ook niet na een kopbal van Dextro Jo uit een corner: het ronde leder verdwijnt naast het doel, evenals een schot van Sterretje en even later van Bea.
EFC komt intussen niet verder dan een paar kleine speldenprikjes maar onze verdediging staat tot nog toe als een huis.
Ons middenveld met Dextro Jo, Kraaij2 en Bohnckie werkt hard en weet telkens de bal te veroveren en een aanval te initiëren. Ook Jeroen Waterschoot levert zijn bijdrage op het halfveld en weet voor zichzelf onze grootste kans uit de eerste helft te creëren. Na goed afjagen van de bal vuurt hij af op het vijandelijke doel. De bal had een beter lot verdiend maar schampt nu slechts de lat.
Ondanks al onze goede pogingen gaan we rusten met een brilstand.

GBL past in de rust een tweetal wissels toe en pept de spelers om niet één maar twee tandjes bij te schakelen om een overwinning binnen te slepen. Dat valt overigens voor Bea niet mee. Hij is er namelijk net twee kwijt geraakt tijdens zijn favoriete sport no. 1: tijdens het skiën heeft hij de stang van een skilift tegen zijn voorgevel aan gekregen en mist hij nu nèt die twee tandjes die hij van GBL bij moet schakelen.

Ook in het tweede bedrijf zijn wij de baas over EFC en krijgen we wat kleine kansjes. En áls EFC dan een keer voor ons doel verschijnt, is altijd Nestor nog op zijn post om een geweldige redding te verrichten. Een keer moet hij een schot pareren door de bal over de lat te tikken en even later moet hij, opnieuw na een schot de bal voor de doelmond weg boksen.
Gaandeweg de tweede helft begint bij een aantal spelers de energie op te raken, maar nog steeds weten we wat kansjes uit te spelen. Maar even zoveel keer wordt geen doel getroffen. Het begint er naar uit te zien dat het geluk ons vandaag ontbreekt en dat we niet gaan scoren, al spelen we nog een uur!
Voor EFC geldt intussen hetzelfde. Zij hebben echter een thuisvoordeel. Om in de race te blijven voor het kampioenschap moeten ze winnen. Daarom is de leider van EFC op het sportpark op zoek gegaan naar een scorende spits. Hij lijkt deze gevonden te hebben. Na opzichtig shirtje gewisseld te hebben langs de zijlijn wordt deze spits ten faveure van een verontwaardigde eigen speler ingebracht. En waar we bang voor waren gaat uiteindelijk ook gebeuren. Na een doorbraak van EFC over onze linker kant weer de nieuwbakken spits met een geplaatste kopbal de voorsprong aan te tekenen: 1-0.
Teleurstelling alom aan onze zijde, maar ook deels berusting: bij ons lijkt het niet te lukken vandaag en als EFC op zo’n manier kampioen wil worden dan moet dat maar zo! 1-0 blijkt daarom uiteindelijk ook de eindstand te zijn.

Toch heerst er na afloop in het kleedlokaal ook nog enige tevredenheid. We hebben ons gerevancheerd voor een draak van een wedstrijd van vorige week en hebben vandaag hard gewerkt met goed voetbal. Met een beetje geluk hadden we vandaag een kampioenskandidaat over de knie kunnen leggen, maar om te winnen moet je scoren…..Helaas!
Door: Jos Cosijns , 06-04-2014 00:00